مفهوم خودروی لوکس در ایران چیست؟
در برخی دیگر وجود بعضی امکانات را در کنار برند ملاک قرار میدهند. هر چه که است، خودرو لوکس تعریفی دارد که به زیر کاپوت خودرو زیاد ربطی ندارد. بلکه معیارهایی را برای انتخاب این دسته از خودروها انتخاب میکنند که به موقعیت اجتماعی مالکان ربط پیدا کند. در کشور ما به خودروی لوکس نگاهی جدید صورت گرفت که تمام قواعد بالا را نقض میکند. طبق قوانین فعلی هر خودرویی که حجم موتورش از 2500 سیسی بالاتر باشد لوکس حساب میشود و طبیعی است خودروهایی که این ویژگی را ندارند، لوکس نیستند!
وقتی در دوران مدرسه درسهایی مثل جبر و احتمال، هندسه و ریاضیات را میخوانیم، اکثرا به گوشمان میخورد که این نکته صحیح است مگر خلاف آن اثبات شود.
1- محصولات بامو
طبق قانون واردات کشور، بامو 220i، 320i، 328i، 420i، 428i،520i، 528i، X1، X3، X4، Z4 28i و i8 لوکس به حساب نمیآیند. چون بهغیر از i8 این خودروها به موتور 2 لیتری مجهز هستند که سیستم تویین پاور دارند و 181 یا 242 اسببخار قدرت تولید میکنند. البته بام و X1 با موتور 1995 سیسی 150 اسببخاری با شناسه 18i فروش بهتری را در ایران دارد. بامو i8 که خودرویی هیبرید بهحساب میآید و با ترکیب برق و موتور 5/1 لیتری تا 362 اسببخار قدرت تولید میکند، در خارج از کشور قیمتی بین 130 تا 170 هزار دلار را دارد، اوایل لوکس نبود و بعدها با قیمتگذاری تا دو میلیارد و 400 میلیون تومانی در تهران، کمی احساس شد که لوکس است و جلو ورودش گرفته شد. در محصولات ذکر شده، امکاناتی مثل دوربین 360 درجه، کنسول VIP عقب، سیستم تهویه دوگانه و چهارگانه، حافظه صندلی دو طرف، دنده پشت فرمان، تودوزی چرم طبیعی، رادار خطی، رادار فاصله، رادار نقطه کور، سیستم صوتی حرفهای، مانیتور جلو و عقب، تهویه صندلیها و... وجود دارد. از نظر عملکرد هم اکثر محصولات بامو در ایران شتاب قابل توجه رسمی زیر 8 ثانیه را دارند و حداکثر سرعت بالای 220 کیلومتر بر ساعت را تجربه میکنند. اگر هم قیمت میلیاردی i8 را کنار بگذاریم، از بامو X1 که 205 میلیون تومان و X4 که 430 میلیون تومان در بازار قیمت دارند، طبق قانون فعلی واردات میتوان به این مسئله رسید: خودرویی با قیمت یک خانه 80 متری نوساز در یک محله خوب تهران، لوکس به حساب نمیآید و وقتی هم که چیزی لوکس نیست، پس خریدش برای عموم راحت است!
2- محصولات مرسدس بنز
این روزها واردات بنز به طور عمده در ایران به C200، E200 و E250 محدود میشود. در کلاس E شاهد حضور نسخه کروکی این خودرو هم هستیم. این ماشینها با موتور 2 لیتری عرضه میشوند که 180 یا 211 اسب بخار قدرت تولید میکنند. ستاره سه پر بنز، خود نمادی از لوکس و تجملی بودن را به عموم هر جامعهای میرساند. ولی قوانین گمرکی ایران باعث شده این ماشینها دیگر لوکس نباشند و به خودرویی معمولی تبدیل شوند. خودروهایی که سقف جیر یا پانارومیک دارند و به امکاناتی نظیر، کیت AMG، کیت تنظیم ارتفاع، تودوزی با چرم طبیعی، تهویه صندلیها، سیستم فرمانپذیری اتوماتیک، پارک اتوماتیک، دوربین 360 درجه، سنسور خواب، ماساژور صندلی، وکیوم درها، سه مانیتور و کنسول VIP، سیستم تهویه دوگانه یا چهارگانه، ایربگهای زانویی، دنده پشت فرمان، چراغهای هوشمند در شرایط مختلف و... مجهزند. جالبتر از امکانات و مشخصات فنی، قیمت این خودروهاست. C200 نسل جدید، اوایل قیمت بالای 500 میلیون تومان را تجربه کرد و این روزها 400 میلیون تومان قیمتگذاری شده است. E200 هم با توجه به امکانات، 325 تا 380 میلیون تومان ارزش دارد. E250 با موتوری قویتر نسبت به E200 در نسخه فولآپشن با کیت AMG در مدل 2016، با قیمت 405 میلیون تومان دادوستد میشود. نسخه سقف تاشو E250 هم بالای 500 میلیون تومان معامله میشود. با توجه به قوانین گمرکی، هزینه جهیزهای به نسبت خوب، آن هم برای هشت دختر دمبخت، معنایی از تجمل و لوکس بودن را ندارد. پس به عبارت ساده این روزها ازدواج امری بسیار آسان و کمخرج است. یک بار ازدواج که اصلا خرجی ندارد!
منبع:iranjib.
برچسب: ،